vasael.ir

کد خبر: ۱۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴ - 18 September 2019
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده مطرح کرد؛

گفت‌وگو | سردرگمی هویتی؛ ریشه مشکلات امروزی زن ایرانی

وسائل ـ عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: سردرگمی هویتی، وضعیت امروز زن ایرانی را رقم زده است چراکه زنان امروز یکسری تعلقات محیطی، عرفی و در عین حال پایبندی به خانواده و نقش‌های خود دارند و از طرف دیگر هم یکسری مطالبات جدید برای ایشان شکل گرفته است و در بسیاری از موارد نمی‌توانند بین شرایط جدید و تعلقات و هنجار‌های خود موازنه برقرار کنند و برخی از مطالبات هم واقعی نیستند، همین امر موجب شده است که زنان دچار سردگمی شوند.
به گزارش خبرنگار وسائل، با توجه به ظهور مدرنیته بسیاری از آداب گفت‌وگو | سردرگمی هویتی؛ ریشه مشکلات امروزی زن ایرانیو رسوم و فرهنگ‌های سنتی ایران زمین رنگ و بوی کهنگی گرفت؛ از سوی دیگر ورود به این فضای جدید نیاز به طراحی ساختار و افکار جدید داشت که بتواند این پیوند را به خوبی برقرار کند تا در این مسیر فرهنگ گرفتار مشکلات نشود.
 
مدرنیته نتوانست ساختار‌های سنتی را به گونه‌ای بازسازی کند که هویت زن ایرانی بماند و در نتیجه در این دو دستگی نوین هویت‌ها و شاخص‌های زنان تغییر کرد؛ این امر گاهی اوقات به نفع جامعه زنان نیست. در این راستا و در مسیر آشنائی بیشتر با وضعیت زنان در دوران معاصر پای سخنان فاطمه قاسمپور، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده نشسته ایم تا از دریچه نگاه ایشان در پیرامون این مسأله بیشتر بیاموزیم.


وسائل ـ در شرایط فعلی وضعیت زنان جامعه را چطور ارزیابی می‌فرمایید؟

در یک نگاه کلان، وضعیت زنان در جامعه مطلوب نیست. از یک طرف ما با آسیب‌های جدی در حوزه خانواده و زنان مواجه‌ایم و نرخ آسیب‌های حوزه زنان رو به افزایش است و این موجب نگرانی‌های جدی شده است و از طرف دیگر تغییرات اجتماعی موجب شده که زنان نسبت به وضعیت فعلی شان رضایت نداشته باشند و صرفا نقش‌های خانوادگی ایشان را اقناع نکند و همین مساله موجب شده است که با طیفی از مسائل و آسیب‎ های مواجه باشیم. در واقع تغییرات اجتماعی سبب سردرگمی جامعه زنان شده است.


وسائل ـ هنجار‌های اجتماعی چگونه دچار تغییر شده است؟

هنجار‌های اجتماعی ثمره تغییرات دیگری است و این تغییرات در سطوح دیگری اتفاق افتاده است. در واقع هر چه جامعه مدرن‌تر شده است خواست و نیاز جامعه زنان نیز تغییر کرده است و این تغییر خواست زنان، موجب ایجاد مطالباتی توسط ایشان می‌شود؛ ممکن است همه این مطالبات مطالبات واقعی نباشد، اما به هر جهت زنان احساس نیاز به این مطالبات و خواسته‌ها دارند و آن را پیگیری می‌کنند.


وسائل ـ آیا زنان جامعه ما نسبت به مطالبه اصلی خود مطلع هستند؟ یا با وجود اینکه دورنمای واقعی از فمینیسم ندارند می‌خواهند با یک شعار فمینیستی به سمت آزادی حرکت کنند؟

سردرگمی هویتی وضعیت امروز زن ایرانی را رقم می‌زند چراکه زنان امروز یکسری تعلقات محیطی، عرفی و در عین حال پایبندی به خانواده و نقش‌های خود دارند و از طرفی دیگر هم یکسری مطالبات جدید برای ایشان شکل گرفته است و در بسیاری از موارد نمی‌توانند بین شرایط جدید و تعلقات و هنجار‌های خود موازنه برقرار کنند و برخی از مطالبات هم واقعی نیستند همین امر موجب شده است که زنان دچار سردگمی شوند.


وسائل ـ به نظر شما تحصیل و اشتغال و ازدواج برای زنان قابل جمع هستند؟

حتما قابل جمع است و به نظر بنده این وظیفه دولت‌ها است که این کار را انجام دهند؛ نقش‌های خانوادگی برای زنان نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشور‌ها مسأله است. در کشور ما نیاز است که از سوی حاکمیت تسهیلات تحصیلی و اشتغال بانوان فراهم شود چراکه بسیاری از بانوان در عین اینکه به ازدواج و نقش‌های خانوادگی علاقه دارند، اما نگران وضعیت تحصیلی و اشتغالی خود هستند. بنابراین نیازمند اعمال سیاست‌هایی از سوی دولت‌ها برای موازنه بین نقش‌های مختلف زنان در عرصه‌های مختلف خانوادگی و اجتماعی هستیم.


وسائل ـ الگوی زن ایده آل که بتواند خود و خانواده و فرزندان را در مسیر پیشرفت قرار دهد چگونه است؟

به نظر می‌رسد، ارائه یک الگو، راهبرد دقیقی نیست. امروزه آنچه به عنوان الگوی زنان ارائه می‌شود ابر زنی است که همه نقش‌هایش را به نحو احسن انجام دهند. ولی در واقع باید هم برای زنان امکان زندگی خانوادگی به وجود آید و بتوانند نقش مادری را ایفاء کنند و هم امکان به ظهور رسیدن استعداد‌های زنان در راستای رسیدن به کمال فراهم باشد؛ باید مسیر حرکت زن در جهت تحقق اهداف خلقت و انسانیت فراهم شود که هر زنی برای این مسیر‌ها شیوه خاص را می‌تواند انتخاب کند. در کنار این مباحث باید کرامت و شخصیت زن در تمام این حوزه‌ها لحاظ گردد.

در واقع هر کسی می‌تواند قهرمان زندگی خودش باشد؛ زنی که بتواند نقش اجتماعی و مادری و همسری را با هم داشته باشد لزوما زن موفقی نیست. زن موفق یک زن کارآفرین یا پزشک نیست در واقع زن موفق می‌تواند مادری باشد که فرزند اوتیستیک دارد و به بهترین شکل به دنبال درمان و نقش آفرینی در این عرصه است چراکه هر کسی می‌تواند به اقتضای زندگی خودش نقش آفرینی کند؛ این درحالی است که ما معمولا زن تراز را زنی معرفی می‌کنیم که در همه عرصه‌ها نقش آفرینی درجه یک دارد که این امر اشتباه است زیرا می‌توان تنوعی از این مدل‌ها را ارائه داد که افراد بر اساس سبک زندگی خود، از الگو‌های موجود بتوانند انتخابگری کنند.


وسائل ـ به نظر شما در این چهار دهه پس از انقلاب اسلامی تفکرات کهنه و سنتی مردان ایرانی بازسازی شده است؟

در واقع تغییرات بسیاری در این راستا حاصل شده است. در این میان نقش جریان دینی خیلی موثر بوده است. سخنان رهبر معظم انقلاب در این مسیر راهگشا بوده است و در جامعه امروز مردان بسیاری هستند که به نقش آفرینی زنان کمک می‌کنند هر چند نیاز به تغییرات اجتماعی بیشتری هست.


وسائل ـ کاهش ازدواج به دلیل گریز بانوان است یا مردان؟

کاهش ازدواج مسأله مردانه‌ای است چراکه بیشتر بانوان تمایل به ازدواج دارند و دلیل عدم ازدواج آن‌ها خودخواسته نیست، اما مردان دلیل بسیاری برای این امر دارند که از جمله این عوامل می‌توان به مسائل اقتصادی اشاره کرد و در کنار این مشکل، امکان‌های جایگزین ازدواج است که متاسفانه باعث شده مردان تمایل کمتری به ازدواج داشته باشند./403/241/ح


تهیه و تنظیم: فاطمه ترزفان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
16:26 - 1398/06/28
موضوع عالی
مصاحبه دقیق
پردازش متن قوی
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
22:12 - 1398/07/07
افکار سنتی مردان ایرانی مانع نقش های سازنده اجتماعی زنان است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۶:۲۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۴۸
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۲۵
غروب آفتاب
۱۹:۴۹:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۰۷:۱۷